معدن مس

10 ماه قبل در اصفهان
کد آگهی : 350
    استاناصفهان

کشورهای زیادی مثل عربستان، ونزوئلا، روسیه و … دارای معادن با ارزشی چون نفت، طلا و … هستند که ایران هم با دارا بودن 37 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی، جزو غنی ‌ترین کشورهای معدنی دنیا به حساب می آید. از جمله منحصر به فردترین معادن موجود در ایران، معادن مس آن است.

«معدن مس سرچشمه» از بزرگترین مجتمع ‌های صنعتی معدنی جهان محسوب می‌گردد و از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان مس در ایران است. از مشخصات این معدن میتوان به ذخیره زمین ‌شناسی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط ۰٬۷ درصد، قرار گرفتن آن بر روی کمربند جهانی و پهنه گسترش آن از جنوب خاوری تا شمال باختری به صورت یک محدوده بیضوی با ابعاد ۲۳۰۰×۱۲۰۰ متر و ژرفای ۱۶۱۲ متر اشاره نمود.

سرچشمه، محدوده ای از فلز است که در حوالی شهر رفسنجان استان کرمان قرار دارد و فلز اصلی با ارزش موجود در آن، مس است. در این معدن علاوه بر مس، عناصر با ارزش مولیبدن و طلا نیز وجود دارد.

یکی از کاربردهای مهم مس، تامین سیم لاکی مورد نیاز بازار ایران است.

بزرگترین معدن مس در ایران کجاست؟
سرچشمه، شهری کوهستانی و سردسیر از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان است که واقع در٥٠ کیلومتری شهر رفسنجان است. منطقه ایست کوهستانی و سردسیر که از ارتفاع زیادی از سطح دریا برخوردارند. به طوریکه زمستان ‌های بسیار سرد و پربرف و تابستان ‌های خنک و ملایم دارد. حال معادن بزرگ مس جمهوری اسلامی ایران در این منطقه قرار دارد.

تاریخچه معدن مس سرچشمه
منطقه مس سرچشمه از قدیم به ‌دلیل جاری بودن آبهای زنگاری‌ رنگ و تشکیل رسوبات آبی ‌رنگ در کف دره‌ ها و جویبارها مورد توجه بوده‌ است. رسوبات نمک که سولفات مس هستند، هم ‌اکنون نیز در کف آبراهه‌ های اطراف معدن قابل مشاهده اند. این کانسار برای اولین ‌بار توسط برادران رضایی در سال ۱۹۲۸ کشف شد.

اولین کارهای اکتشافی و پی ‌جویی در سال ۱۹۶۶ توسط سازمان زمین‌ شناسی کشور در این منطقه انجام شد. کارهای دقیق‌ تر اکتشافی با حفاری‌ هایی به ‌طول ۱۲۰۰۰ متر ادامه یافت. عملیات معدن ‌کاری در این معدن از سال ۱۳۴۵ با صدور پروانهٔ اکتشاف به نام «شرکت سهامی معادن کرمان» آغاز شد

1011 بازدید کل ، 2 امروز

این سایت هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.
با مطالعه‌ی راهنمای خرید امن، آسوده‌تر معامله کنید.

گزارش مشکل آگهی

درخواست شما در حال پردازش است ، لطفا چند لحظه صبر کنید ....

آگهی های دیگر از این کاربر